هنرپیما

روایت در ادبیات کودک

از نظر نیکولایوا روایت در ادبیات کودک سه رکن اساسی داره:

ترکیب

شخصیت پردازی

نقطه نظر


تفاوت ترکیب در ادبیات کودک و نوجوان:

در ادبیات کودک: روابط علی و معلولی اند. با دلیل به هم مرتبط شده اند-روایت نظم داره- یک لحظه کشف و شهود داریم-زمانها کوتاه در حد امروز و دیروز هستند.زمان بلند صدساله نداریم- ساختار بسته داریم یعنی پایان مشخصه.

در ادبیات نوجوان: ساختارها اپیزودیک هستند(نه خیلی بلند نه خیلی کوتاه)- ساختار میتونه باز باشه- میشه آشوب روایتی داشته باشیم-لحظه کشف داریم-زمانها نسبتا بلندتر


تفاوت شخصیت پردازی در ادبیات کودک و نوجوان:

کودک: معمولا خانوادگی-شخصیت ها یک بعدی و کلیشه ای- وضعیتها ثابت- کودک معمولا پیرو و مطیع- خیر و شر مطلق و قابل تمییز- هویت جنسی ثابت

نوجوان: استقلال شخصیت ها- در مرحله گذار- عموما تنها- چند وجهی- خیر و شر نسبی- هویت جنسی قابل انعطاف(رمان هستی) - موقعیت ها برزخ گونه


نقطه نظر:

کودک: لحن از بالا-نوعی تسلط- نگاه به جهان با نظم

نوجوان: طنز-آشوب- نقطه نظر بین بزرگسال و کودکه یعنی متناسب با خود نوجوان


درس گفتارهای دکتر محمدعلی نجومیان

فلسفه ادبیات کودک.فرهنگسرای اندیشه

  • عرصه هنر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی