هنرپیما

دزدی جمعی

فکر میکردم خواننده های زیرزمینی خزعبل گو ترین آدمهای روی زمین اند. ولی این اعتقاد مربوط به چند سال گذشته میشه نه الان

چندسال پیش کنه سه هزار میلیارد روی بورس بود ، خیلی برام مهم نبود. فکر میکردم بازی اجتماعی-سیاسیه که قراره مردمو مشغول کنه.

همون زمان گروه قاف،صفیر و بیداد یه آهنگ دادن به اسم جیب که عجیب اینروزها تو این شرایط جدید اقتصادی شبیه مرهم عمل میکنه.

هر کی یه تیکه میکنه میره
دنبال یه ذره دیگه
تا گشاد شه جیبش
تا خوشحال بمیره


*هیچ وقت سبک رپ رو نمیپسندیدم اما الان احساس میکنم چقد به آشفتگی روحی ام نزدیکه.

جملات بی ربط پشت سرهم ، دقیقا وضعیت اینروزای ماست. یا اونا زود درکش کردن یا من دیر پیوستم.

بیا تو هم یه تیکه از پازل شهر باش
میدونم اینجا سیاهه شبهاش
نور نمیاد، مداد تو مدادتراش

آسمونو خریدن آسمونخراش


*برخلاف باقی اعتراضات، تو این آهنگ فقط به مسئولین توپیده نمیشه. این ماییم که عوض شدیم:

میکنه پسر از پدر، دختر از پسر
حالا یه سر هم بزن به سطح شهر
ببین دستکم از هر سه تن
دو تا فکر رفتنن، یکی فکر موندنه 

که اونم عشق پول داره یا پولداره
گردن دولت ننداز

* از نکات متفاوت این آهنگ، توصیه به تغییر و بی توجهی به بهانه هاست؛ هرچند سخت، هرچند طولانی :
نگو غدم، سرطان هم میشه ریشه کن

* و تیکه آخر، وقتی بیداد میاد و با خش عجیب صداش، حکم تایید نهایی به کل شعرها میده...
دنیای خراب
پر نان حرام
دهان غنی کباب
دل فقیر کباب

بیداد متولد 68 بود به گمونم. یه الف بچه، شروع میکنه به نصیحت دینی - اخلاقی به تمام بزرگترهایی که منصب قدرت نشستن و ادعای مسلمونیشون گوش فلک رو کر کرده و افرادی مث بیداد رو خواننده زیرزمینی تلقی میکنن و جزو آدم بحساب نمیارن...
دنیا فانیست دریاب
موجی نه دریا
شدی محو سراب
ز یاد نبر خاک سراست 


بنگر به دار دنیا
ببین ظالم چه ساده افتاد
بنگر به دار دنیا
ببین ظلم را بسان مرداب 

نمیدونم سال 92 که این آهنگو بیرون دادن این روش جواب میداده یا نه، ولی بنظرم دیگه بدرد الان نمیخوره.دیگه نصیحت کارساز نیست.باید تندتر حرف زد. باید لحن تهدید آمیز گرفت نسبت به دزدان مسئول.راستش کمی شبیه کتابهای اخلاق هم شده، نچسب میزنه. ولی در کل برای انتهای این شعر، چندان هم نابجا نبود
همه عالَم طماعند
تک باش، به فکر خلق باش
همه عالَم گمراهند
فقط عالِم به فکر فرداست

* این آهنگو باید با هدفون گوش داد یا به طریقی به استریو بودنش توجه ویژه داشت.این تیکه انتهایی بیداد، با لحن متفاوت تر و صدای پایینتر خونده میشه و صدا شبیه درگوشی صحبت کردن تو هر دوتا گوش میپیچه.اصلا این تیکه آخر رو با گوش دل باید شنید با این تکنیک هم به حد نهایی خودش رسیده...نمیدونم هنوز این حرفا برای کسی مهمه یا نه، ولی شنیدنش از این سه جوون، عمیقا به دلم چسبید
آنکه حق الناس خورده
حتما با دلش وداع گفته

* این تیکه همخوانی آخر هم به روش استریو خونده شده.یکی درمیون هر مصرع رو از یه طرف میشنویم؛ طوری که انگار این عمل کندن و جمع کردن و گند زدن، همه گیر شده باشه و با این روش ، این مفهوم رو خوب میرسونن.

هر کی یه تیکه میکنه میره
هر کی یه تیکه میکنه میره
دنبال یه ذره دیگه
دنبال یه ذره دیگه
تا گشاد شه جیبش
تا خوشحال بمیره
* همه اینا به کنار، ببین اسمهای هنری شون چقد زیباست:
قاف - صفیر - بیداد
با هرکدومش میتونی یه حماسه بنویسی ، ببین اجماعش با هم چه میکنه...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی