هنرپیما

۴ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

وضعیت تفکر در جامعه

1.عموم مردم عادی جامعه

2.فکوران :طبقه ای که بیشتر فکر میکنن و منتقد وضع پیرامونی خودشون هستن.اهل مطالعه اند و اگه لازم باشه,انقلابی پیرامون خودشون ایجاد میکنن

3.متفکران و هادیان جامعه: مسائل خرد و کلان و روزمره مردم رو بررسی میکنن و جامعه رو هدایت میکنن.روشنفکران,نویسنده و منبری های جامعه.

وضع کلان رو رصد میکنن و اگه نیازی باشه اونو تحلیل میکنن و انقلاب ایجاد میکنن

4.فکرهای جامعه.آدمهایی که خودشون به اندیشه تبدیل شدن و اندیشه رو تولید میکنن.

متفکران اندیشه رو میگیرن,به فکوران میدن و اونها به عامه ی جامعه تسری میدن

اگه فکوران و متفکران جامعه بدرستی عمل نکنن,یعنی فکر نکنن و تحلیل نکنن,دچار بحران اندیشه میشیم


امیررضا مافی. جیوگی

برای دانلود فیلم این بخش، اینجا کلیک کنید

روایت در ادبیات کودک

از نظر نیکولایوا روایت در ادبیات کودک سه رکن اساسی داره:

ترکیب

شخصیت پردازی

نقطه نظر


تفاوت ترکیب در ادبیات کودک و نوجوان:

در ادبیات کودک: روابط علی و معلولی اند. با دلیل به هم مرتبط شده اند-روایت نظم داره- یک لحظه کشف و شهود داریم-زمانها کوتاه در حد امروز و دیروز هستند.زمان بلند صدساله نداریم- ساختار بسته داریم یعنی پایان مشخصه.

در ادبیات نوجوان: ساختارها اپیزودیک هستند(نه خیلی بلند نه خیلی کوتاه)- ساختار میتونه باز باشه- میشه آشوب روایتی داشته باشیم-لحظه کشف داریم-زمانها نسبتا بلندتر


تفاوت شخصیت پردازی در ادبیات کودک و نوجوان:

کودک: معمولا خانوادگی-شخصیت ها یک بعدی و کلیشه ای- وضعیتها ثابت- کودک معمولا پیرو و مطیع- خیر و شر مطلق و قابل تمییز- هویت جنسی ثابت

نوجوان: استقلال شخصیت ها- در مرحله گذار- عموما تنها- چند وجهی- خیر و شر نسبی- هویت جنسی قابل انعطاف(رمان هستی) - موقعیت ها برزخ گونه


نقطه نظر:

کودک: لحن از بالا-نوعی تسلط- نگاه به جهان با نظم

نوجوان: طنز-آشوب- نقطه نظر بین بزرگسال و کودکه یعنی متناسب با خود نوجوان


درس گفتارهای دکتر محمدعلی نجومیان

فلسفه ادبیات کودک.فرهنگسرای اندیشه

مراجع معنا در ادبیات چیست

+خواننده

+نویسنده

+واژگان و متن

+ اجتماع (گفتمان های اجتماعی)


درس گفتارهای دکتر محمدعلی نجومیان

فلسفه ادبیات کودک.فرهنگسرای اندیشه

نسبت فلسفه و ادبیات

1.فلسفه در برابر(vs) ادبیات

افلاطون میگه :

ادبیات دنیای دروغ 

و فلسفه دنیای واقعیته


2.فلسفه در حکم(as) ادبیات

خود افلاطون وقتی داره مثل افلاطونی رو تعریف میکنه,از ساختار روایت استفاده میکنه. نوعی داستانه. خود شوکران به نوعی استعاره است


3.ادبیات در حکم فلسفه:

همه,همه ی آثار ادبی اندیشه دارند.


4.فلسفه ی (of) ادبیات:

تحلیل و سرشت ادبیات,چه ویژگی ماهیتی دارد؟ اهداف چیست؟ مرزها کجاست؟ ارزشهای ادبی چیه؟ ادبیات معیار چیه؟ فرایند نوشتن؟ مرجع معنا چیه؟ لذت چطور حاصل میشه؟ در ادبیات صدق و کذب معنا پیدا میکنه؟ 


درس گفتارهای دکتر محمدعلی نجومیان

فلسفه ادبیات کودک.فرهنگسرای اندیشه